Hogyan válassz domain nevet?

Tartalomjegyzék

Még mielőtt bármit is lépnénk a weboldalkészítés dolgában, először fogalmazzuk meg, hogy milyen céllal akarunk weboldalt készíteni:

  • Blogot akarsz vezetni egy hobbitevékenységedről, vagy egyszerűen csak az írásaidat publikálnád?
  • Valamilyen terméket akarsz megismertetni másokkal – sajátot vagy akár más (MLM) cég termékeit?
  • Szolgáltatást értékesítenél online?
  • Online tanfolyamot készítenél?
  • Vagy esetleg webáruházat működtetnél?

A felsoroltak mind más-más céllal, más feladattal bíró weboldal típusok. Viszont közös bennük, hogy mindegyik típus létrehozható a WordPress tartalomkezelő segítségével.

Weboldal célja

Mielőtt belekezdesz a weboldalad készítésébe, előbb végig kell gondolnod,

  • milyen típusú weboldalt szeretnél készíteni (blog, ismertető, értékesítő, webshop, stb.)
  • milyen fő oldalai legyenek (kezdőlap, jelentkezési/vásárlási oldal, kapcsolat, termékleírás, bejegyzések, stb.)
  • melyik oldalról hogyan, hova juthat a látogató
  • milyen funkciók legyenek a weboldalon (pl. űrlap, felugró ablak, képgaléria, stb.)
  • milyen legyen az oldal alap kinézete, elrendezése (teljes szélességű egysávos, bal/jobb oldalsávos,  magazin szerű, blog jellegű sok cikkel, stb.)

Ha ezeket minimálisan végiggondolod, és akár le is rajzolod, le is írod, akkor sokkal könnyebb dolgod lesz az oldalad elkészítésénél, mert lesz egy “mankó”, amit követhetsz. Így könnyebben meg tudod találni azokat a kiegészítőket, amik az egyes szükséges funkciókat létrehozhatóvá teszik. (Illetve segítséget kérni is könnyebben tudsz tőlem, ha kell, akár a csoportunkban, akár emailben.)

Azt neked kell meghatároznod, hogy mi a célod az oldaladdal. Ha a felépítéséhez, kinézetéhez nincs ötleted, akkor kezdj el inspirálódni neked tetsző weboldalakról. Keress rá a témádra jellemző kulcsszavakra az interneten, nézz meg jó néhány weboldalt, amit a kereső felhoz, és a neked tetsző elemeket írd össze (pl. tetszik, hogy az oldalsávban van naptár, hogy az űrlap sarkai lekerekítettek, stb.) Egész apróságokat is írj össze, ami valahol megfogja a tekinteted, elnyeri a tetszésed, azokat jegyezd fel.  Lassan ki fog alakulni, hogy nagyjából milyen elemeket szeretnél látni a saját oldaladon.

A jó domain név 

Ha meghatároztad a weboldalad célját, következő fontos feladat a megfelelő domain név kiválasztása, és elérhetőségének ellenőrzése.

Az oldalad nevének kiválasztása kicsit olyan, mint amikor nevet adunk a gyermekünknek.

Általában fontos, hogy jól hangzó legyen, ne legyen kétértelmű vagy félreérthető, könnyen megjegyezhető, informatív legyen, kapcsolódjon a témádhoz. Keresőoptimalizálási* szempontból sokat lendít az oldalad későbbi keresőbeli megtalálhatóságán, ha maga a domain név tartalmazza a legfontosabb kulcsszavadat – azaz azt a szót, amire a témád iránt érdeklődők a keresőben jó eséllyel rákeresnek. Ez viszont olyan sok szempont, hogy egyszerre mindet teljesíteni szinte képtelenség, tehát választanod kell közülük.

* Keresőoptimalizálás: olyan plusz információkkal látjuk el a weboldalunkat, ami a keresőknek segít a tartalom meghatározásban, az értékesség megállapításban, az olvashatóság minősítésében, és sok hasonló dologban, amik alapján eldől, hova sorolja a kereső az oldalunkat, hanyadik helyen jelenik meg a találati listában, amikor valaki a témánkkal kapcsolatos információkat keres az interneten.

Pl. nekem elég jól bevált domain neveim voltak korábban ezek:

  • kepszerkesztotanfolyam.eu
  • dionisbiotermekek.eu

Benne van a nevükben, miről szólnak az oldalak.

De az is elképzelhető, hogy éppen ezek ellentéteként válassz domain nevet. Ha a fentebbi szempontok alapján nem tudsz jó nevet kitalálni, akkor lehet akár egy rövid betűszó is, valaminek a rövidítése. Vagy egy gyűjtőnév, ha több hasonló tevékenységgel foglalkozol. Vagy a saját nevedet is választhatod domain névnek. De akár egy jól hangzó, jelentéssel nem bíró “szót” is alkothatsz, nem csak domain névnek, de akár márkanévnek is, ha olyan jellegű dologgal foglalkozol.

Ezekre is mutatok példákat:

  • a nevemből képzett domain nevem: szaboorsolya.hu
  • gyűjtőneves domainem: pluszkereset.com
  • fantázia domain nevem volt korábban: csinaldkreativan.hu

A domain végződés

A végződés kiválasztásán is gondolkozz el. Ha szinte kizárólag csak Magyarországon fogod reklámozni az oldaladat, magyar látogatókra számítasz, akkor legcélszerűbb a .hu végű domain választása.

Ha elképzelhető, hogy lesznek külföldi látogatóid is, akkor javasolt a .com végű domain választása.

Népszerűek még a .info, .eu, .net végződések is. De persze választhatsz bármilyen neked tetsző végződést, ez domain szolgáltatónként változó lehet, hogy hol milyen végződések érhetőek el. Ám azt is érdemes végiggondolni, hogy a te célközönségednek melyik lesz kézenfekvőbb, könnyebben megjegyezhetőbb.